Proč chceme SEO?
Jen co vznikly první vyhledávače, vznikly první “optimalizátoři”, kteří chtěli posunout weby výše ve výsledcích vyhledávání. A od té doby lidé touží po pozicích a pravidelně si je měří.
„Sledování pozic na denní bázi a vydávání to za SEO je jako onanie. Je to příjemné, někdy možná užitečné, ale dítě tím zplodit nelze.“ vedoucí SEO oddělení Miroslav Rojek, Ataxo Czech, rok 2010.
Často se setkáváme s tím, že pro spoustu lidí jsou pozice jediný cíl a nechtějí si to nechat vymluvit. Stejně tak jako před lety byl nejdůležitějším cílem Page Rank (GTPR), v současnosti se nekriticky uctívají pozice.
Proč chceme SEO?
Proč ale lidé a firmy chtějí SEO? Protože SEO vnímají jako investici a chtějí díky SEO více vydělávat. Vydělají tak, že prodají své zboží, službu nebo tím podporují vlastní značku. Úspěšné a správně nastavené SEO přivádí maximální počet “správných” lidí k nám na web. U správných lidí máme totiž velkou pravděpodobnost, že konvertují.
Možná se ptáte kdo jsou ti správní lidé? Představte si váš web jakou soubor odpovědí. Každá stránka webu obsahuje odpovědi, které lidé hledají. A lidé, kteří hledají odpovědi ukryté na vašem webu jsou ti “správní”. Takže tihle lidé vás zajímají. Tihle lidé u vás budou konvertovat. Proto nás tito lidé budou zajímat. A proto vás pozice zajímat nebudou.
Optimalizujeme totiž kvůli lidem a reálným konverzím, ne kvůli vyhledávačům, ne kvůli robotům a pozicím. K čemu vám bude první místo na frázi “pojištění”, když nevíte co člověk hledal při zadání této fráze? Líhla se mu v hlavě otázka na kterou máte odpověď na vašem webu? Chce pojištění prodávat, chce si ho pořídit, chce si zjistit zákony související s pojištěním, zajímá ho historie pojištění nebo pojištění do zahraničí? Nevíme, stejně tak to neví vyhledávač a proto měření obecných frázích ve vyhledávačích nedává smysl.
Pozice nedokážeme změřit
Další důvod proč měření pozic nedává smysl je špatná objektivní měřitelnost pozic. Google personalizuje a proto pořadí stránek ve vyhledávání nikdy nebude stejné. Měříte z Brna? Budete mít výsledky jiné než v Praze. Také vás nesmí vás překvapit, že se občas dočkáte menšího počtu pozic než je 10. Víte o tom, že u nového responsivního Seznamu se počet pozic mění podle typu použitého zařízení a podle použité fráze pro hledání?
Jinými slovy měření pozic, jejich garance a lpění na nich je jen dalším mýtem v oboru SEO.
Co máme tedy v SEO měřit?
SEO je nástroj marketingu jako každý jiný. A jako každý nástroj ho můžete používat různě. V SEO proto měřete vaše cíle. A cíle každého webu jsou jiné. Podívejme se na některé z nejčastějších a zkuste se inspirovat:
-
Zvyšování návštěvnosti z přirozeného hledání získaných odkazů
-
Zvyšování počtu konverzí a konverzního poměru
-
Zlepšení viditelnosti ve výsledcích vyhledávání
-
Zvýšení počtu vstupních stránek na webu
Pokud jste se v těchto cílech našli, mám pro vás dobrou zprávu. Všechny tyto cíle můžete komfortně měřit v Google Analytics. Nezapomeňte však zmíněné metriky srovnávat za stejně období meziročně ne však meziměsíčně – odfiltrujete tak hezky sezónní vlivy.
Zmíněné cíle však rozhodně nejsou jediné. Zamyslete se nad tím co je pro vás DOOPRAVDY důležité a nelpěte na pozicích. Nedává to smysl.