9 tipů pro lepší webináře
Nemusíte mít oblek ani kravatu, když chcete uspořádat kvalitní webinář. Ovšem i když si při vzdělávání na dálku můžete dovolit jistou míru neformálnosti, i ta má své hranice. Pokud chcete, aby váš seminář měl úspěch a jeho účastníci vás brali vážně, musíte dodržovat přinejmenším základní pravidla slušného chování. A jestliže hodláte zanechat opravdu skvělý dojem, nechte se inspirovat následujícími kroky.
1. Přesně si vše naplánujte
Pro hladký průběh webináře udělejte maximum už při jeho plánování. Určete přesné datum a čas vašeho webináře a rozešlete pozvánky nejméně dva týdny dopředu. Dva dny před webinářem pak zašlete e-mail s podrobnostmi, mezi kterými by neměly chybět všechny potřebné údaje pro přístup k webináři. Potřebují účastníci vašeho webináře zvláštní software? Nezapomeňte jim to včas sdělit. A pro případ technických problémů připojte vaše telefonní číslo. Případným kolizím se vyhnete i důkladným seznámením se systémem, který používáte. V den konání semináře se do systému přihlaste dřív a zkontrolujte všechny jeho funkce. Pokud ovšem nemáte čas ani dostatečné znalosti pro organizační a technické zajištění webináře, můžete využít služeb specializované firmy.
2. Nacvičte si svůj výklad
Účastníci vašeho webináře jen ocení, když se při sledování vašeho výkladu budou i dobře bavit. Sice nemusíte být herec nebo herečka, abyste mohli zaujmout své publikum, je ale dobré si prezentaci dopředu nacvičit co nejlépe to půjde. Můžete třeba i uspořádat miniwebinář pro přátele a rodinu a požádat je o zpětnou vazbu.
3. Začněte a skončete včas
I když se někteří lidé připojí pozdě, vy začněte včas z ohleduplnosti vůči těm, kteří dorazili přesně. Stejně tak pokud jste konec vašeho webináře naplánovali na 15.00, neměli byste skončit v 15.20. Pokud existuje dobrý důvod, proč skončit o chvíli později, omluvte se těm, kdo potřebují odejít dřív.
4. Vysvětlete, jak to funguje
Na začátku setkání se ujistěte, že všichni účastníci vidí na obrazovku nebo prezentaci a že se navzájem dobře slyšíte. Pak krátce zopakujte, jak využít funkce jako je například chat. Vysvětlete základní pravidla, zejména kdy a jak se vás mohou účastníci ptát.
5. Nabídněte strukturovaný obsah
Jen málo z nás má čas nebo trpělivost nasednout na loď, která pluje bezcílně do nezmapovaných končin. Na začátku webináře zobrazte program s tématy, o kterých bude řeč. Také všem řekněte, kdy uspořádáte setkání pro otázky a odpovědi a jestli bude později k dispozici nahrávka z webináře. Začátek webináře je také vhodný pro představení různých přidaných hodnot, jakými jsou například podpůrné dokumenty.
6. Určete moderátora a představte řečníky
Mít ve svém webináři více prezentujících je skvělé, dokonce i výhodné, ale objasněte vašemu publiku od začátku, kdo je moderátorem. Při představování lektora by mělo zaznít jeho jméno, název společnosti, pro kterou pracuje, zapojení do dalších organizací a relevantní životopisné pozadí. U každé osoby také zobrazte její fotografii a životopis.
7. Chovejte se slušně
Zde platí starodávné pravidlo „nečiň druhým, co nechceš, aby oni činili tobě“. Snažte se vyhnout tomu, abyste mrhali časem druhých nebo působili nekompetentně – třeba tím, že budete věnovat přehnanou pozornost technickým detailům nebo že budete mít osobní, bezpředmětné poznámky. Ujistěte se, že váš hlas nebude rušit nějaký hluk na pozadí a pokuste se sami nevytvářet rušivé zvuky. V průběhu semináře nikdy nejezte! Pokud sdílíte s účastníky svoji plochu, před webinářem z ní vymažte osobní data.
8. Dávejte více, než publikum očekává
Pokud v průběhu semináře něco prodáváte, tak i když je důležité vysvětlit, jak si účastníci mohou váš produkt koupit, nezapomínejte, že podstatné je soustředit se na obsah. Myslete na to, že vaši posluchači by měli odcházet s pocitem „stálo to za to“. Svých obchodních cílů také dosáhnete snáz, když například nabídnete účastníkům svůj čas a prostor, kdy se vás mohou na cokoliv zeptat.
9. Vyžádejte si zpětnou vazbu
Pošlete svým účastníkům děkovný e-mail za to, že se zúčatnili vašeho webináře. Přiložte slíbené informace a požádejte o zpětnou vazbu. Dobře mohou k tomuto účelu posloužit krátké online průzkumy.